کنيزک

 امروزه تبلیغات خوب و علمی نقش خیلی مهمی پیدا کرده ، به طوری که هر شرکت، موسسه، کارخونه و.. که بخواد از رقبا عقب نمونه باید فعالیت های تبلیغاتی وسیعی بکنه. در تبلیغات خارجی زن خیلی جاها یه عنوان وسیله استفاده می شه و خیلی جاهای دیگه هم به عنوان یک عضو تاثیر گذار که داره پا به پای مرد فعالیت می کنه نشون داده می شه.

اما در این میان تلویزیون ما خیلی جالب عمل می کنه . زن ها کنار گذاشته نمی شن ولی پاشون رو نمی تونن از حد خونه، آشپز خونه، دستشویی و حمام و... فراتر بذارن. تمام آنچه از یه زن تو تبلیغات کشور ما بر می یاد زمین شستن، دستشویی شستن، تلفن حرف زدن ،خرید کردن، آشپزی کردن، و یا حرف های خاله زنکی زدنه. خیلی جاها هم زن تصویر نداره ولی از روی صداها می فهمیم که یه زنی به عنوان کنیز هم توی این خونه هست.مثلا جمله های معروفی از قبیل: خانمم با روغن فلان آشپزی می کنه، مامان پس این غذا کی حاضر می شه، خانم خمیر دندون نخریدی؟، خانم پیرهن منو با چی شستی؟، شام بمونید عروسم فسنجون درست کرده!!!،... در این بین تبرک معروف می شه و هزار جور جک براش در می یاد چون ساختار شکنی می کنه و کلمه معروف حمیییید کارساز واقع می شه. در واقع تبرک هم نقش زن رو تغییر نداده بلکه در نقش مرد تفاوت کوچیکی قائل شده .

البته این رو می دونم که ساختار فرهنگی ما واقعا به همون شکلی هست که در تبلیغات نشون می دن و ۸۰٪ مردم در واقع به همین شکل زندگی می کنن ولی تلویزیون می تونه به عنوان یکی از مهمترین عوامل در پیشبرد فرهنگ، نقششو به درستی اجرا کنه یا حداقل می تونه به فرهنگ سنتی و مردسالارانه دامن نزنه. (چه توقع بی جایی دارم از صدا و سیمای حکومتی که کلمه زن رو سانسور کرده و افراطیونی که زن رو عامل گناه می دونن و دارن به ما حکومت می کنن!)

/ 0 نظر / 8 بازدید